آیا بدون کنکور می توان در رشته داروسازی تحصیل کرد؟

فهرست عناوین

رشته داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی در کنکور سراسری است که به دلیل بازار کار خوب و موقعیت اجتماعی بالایی که دارد، همیشه مورد توجه داوطلبان کنکور بوده. اما خب، سؤال مهمی که خیلی از بچه‌ها می‌پرسند اینه که آیا میشه بدون کنکور وارد رشته داروسازی شد؟ خب، بیایید صادق باشیم و نگاهی به گزینه‌های موجود بندازیم.

البته ناگفته نمونه که یکی از بهترین گزینه هایی که بدون استرس و نگرانی میتونید داشته باشید، خرید صندلی داروسازی هست. یعنی شما بدون اینکه در آزمونی شرکت کنی یا برای کنکور بخوای تلاش کنی پذیرش رشته داروسازی رو در هر دانشگاهی که بخوای میتونی بگیری.

آیا واقعا میشه بدون کنکور داروسازی خوند؟

اگر بخوام رک و راست بگم، در حال حاضر توی دانشگاه‌های داخل کشور، امکان تحصیل توی رشته داروسازی بدون کنکور وجود نداره. یعنی اگر بخوای توی یکی از دانشگاه‌های ایران داروسازی بخونی، باید حتما از سد کنکور بگذری. اما این به این معنی نیست که دیگه هیچ راهی وجود نداره! چند تا راه هست که می‌تونی بهش فکر کنی، پس بیا با هم بررسی کنیم.

راه اول: تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور

اگه کنکور ایران سخت به نظرت میاد و دوست داری یه راه دیگه رو امتحان کنی، می‌تونی به دانشگاه‌های خارج از کشور فکر کنی. خیلی از دانشگاه‌های معتبر توی کشورهای مختلف، رشته داروسازی رو بدون کنکور ارائه می‌کنن. این یعنی چی؟ یعنی شما فقط با ارائه مدارک تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی و یه مدرک زبان معتبر مثل آیلتس یا تافل می‌تونی پذیرش بگیری.

اما چالش‌هاش چیه؟

خب، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هزینه‌هاست. شهریه دانشگاه‌های خارج از کشور معمولاً خیلی بیشتر از دانشگاه‌های داخلیه، مخصوصاً توی رشته‌های پزشکی و داروسازی. پس قبل از هر اقدامی، باید ببینی که آیا توانایی مالی‌ات با این هزینه‌ها سازگار هست یا نه.

یه نکته مهم دیگه اینه که باید از اعتبار دانشگاهی که انتخاب می‌کنی مطمئن باشی. حتماً چک کن که این دانشگاه توسط وزارت بهداشت ایران تأیید شده باشه تا بعداً توی ایران مشکلی برای کار کردن و اعتبار مدرکت نداشته باشی.

راه دوم: ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

اگه نتونستی توی مقطع کارشناسی وارد داروسازی بشی، نگران نباش! هنوز راه دیگه‌ای وجود داره. می‌تونی بعد از اتمام کارشناسی توی رشته‌های مرتبط با داروسازی، مثل شیمی، زیست‌شناسی یا علوم آزمایشگاهی، به فکر آزمون کارشناسی ارشد داروسازی بیفتی.

چطور بدون کنکور ارشد داروسازی بخونیم؟

این نکته رو بدون که برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در رشته داروسازی هم معمولاً باید کنکور بدی، اما اگر توی یکی از رشته‌های مرتبط کارشناسی داری، شانس خوبی داری که بتونی بدون کنکور وارد این رشته بشی. از طرفی، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد داروسازی هم می‌تونن بدون کنکور وارد آزمون دکتری این رشته بشن.

این مسیر شاید کمی طولانی‌تر از ورود مستقیم به رشته داروسازی باشه، اما در نهایت به همون مقصد می‌رسه. از طرفی، اگر واقعاً به این رشته علاقه داری و مصمم هستی، این مسیر هم می‌تونه برات جذاب باشه.

راه سوم: استفاده از سهمیه‌های خاص

در بعضی موارد، یه سری سهمیه‌های خاص برای پذیرش توی رشته داروسازی بدون کنکور وجود داره. مثلاً سهمیه‌ای که برای ایثارگران، شهدا و جانبازان، سهمیه وزارت بهداشت و مناطق محروم در نظر گرفته شده. البته باید بگم که تعداد این سهمیه‌ها محدود هست و شانس قبولی از طریق این سهمیه‌ها کمتر از سایر روش‌هاست.

سهمیه‌های خاص چطور کار می‌کنن؟

این سهمیه‌ها معمولاً برای افرادی که تحت شرایط خاصی قرار دارن طراحی شدن. مثلاً اگر خانواده شهید یا جانباز هستی، یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنی که امکانات آموزشی کمی داره، ممکنه بتونی از این سهمیه‌ها استفاده کنی. البته هر کدوم از این سهمیه‌ها شرایط خاص خودشون رو دارن و باید به دقت بررسی کنی که آیا شرایط تو با اون‌ها مطابقت داره یا نه.

نکاتی که باید در نظر بگیری

حالا که با چند تا از راه‌های ورود به رشته داروسازی بدون کنکور آشنا شدی، بیایید چند تا نکته مهم رو هم مرور کنیم که بهتر بتونی تصمیم بگیری:

  1. اطمینان از اعتبار دانشگاه‌ها: اگه تصمیم گرفتی که توی دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنی، حتماً از اعتبار دانشگاه و مورد تأیید بودن اون توسط وزارت بهداشت ایران مطمئن شو. این خیلی مهمه که بعد از پایان تحصیلاتت، مدرکت معتبر باشه و بتونی توی ایران مشغول به کار بشی.
  2. هزینه‌ها: همونطور که گفتم، هزینه تحصیل توی دانشگاه‌های خارجی به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های داخل کشوره. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم بگیری، باید توان مالی خودت رو بسنجی. علاوه بر شهریه، هزینه‌های زندگی توی کشور مقصد رو هم در نظر بگیر.
  3. شرایط خاص سهمیه‌ها: اگه قصد داری از سهمیه‌های خاص استفاده کنی، باید بدونی که تعداد این سهمیه‌ها محدود هست و رقابت توی اون‌ها هم بالاست. بنابراین، نمی‌تونی فقط به این سهمیه‌ها تکیه کنی و باید برنامه‌های دیگه‌ای هم داشته باشی.

نتیجه‌گیری

در نهایت، باید بگم که اگرچه امکان تحصیل در رشته داروسازی بدون کنکور توی دانشگاه‌های داخلی ایران وجود نداره، اما هنوز هم راه‌هایی برای رسیدن به این هدف هست. با توجه به شرایط و امکاناتت، می‌تونی یکی از این راه‌ها رو انتخاب کنی. مهم اینه که هدفت رو مشخص کنی و با پشتکار و برنامه‌ریزی به سمتش حرکت کنی.

سایت خرید صندلی کنکور هم با داشتن تجربه در این زمینه و کارشناسان مجرب همیشه آماده است تا به شما در رسیدن به این رشته محبوب یاری بده. اگه نیاز به هر کمکی داری کافیه فقط با ما گفتگو کنی.

همچنین اگه تصمیم گرفتی توی دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنی، حتماً از اعتبار اون دانشگاه مطمئن شو و توان مالی خودت رو در نظر بگیر. اگه دوست داری توی مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدی، می‌تونی از این مسیر به هدفت برسی. و در نهایت، اگه شرایط خاصی داری که می‌تونی از سهمیه‌ها استفاده کنی، حتماً این گزینه رو هم بررسی کن.

به هر حال، مهم‌ترین نکته اینه که امیدت رو از دست ندی و با پشتکار به سمت هدفت بری. داروسازی رشته‌ای جذاب و پر از فرصت‌های خوبه و با تلاش می‌تونی بهش برسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *